Nemzet és történelemszemlélet Kölcsey írói munkásságában
– igék hiánya
– metaforák képi síkja rendszerint anyagtalan, szertefoszló Pl.: pára, buborék, tünemény, fuvallat stb.
Verselése: szimultán – bimetrikus => ütemhangsúlyos és időmértékes egyszerre
Rímképlete: a b a b – keresztrím; c c d d – páros rím
II. Költői korszak: 1837-1838
Zrínyi második éneke
Keletkezése: 1838- halálának évében írta, utolsó előtti műve.
Történelmi háttér:
Kilátástalan politikai helyzet; Kölcsey az 1832-36-os ogy. után úgy érzi, hogy a nemzet nem tudta saját, legégetőbb sorskérdését. /1835-ben le is mondott követi megbízatásából. – Búcsú az ogy-i rendektől/
Műfaja: politikai óda
Hangneme: magasztos, keserű – pesszimizmus
Formája: Lírai dialógus.
Utal a korábbi Zrínyi versre, a Zrínyi dalára, azonban itt Zrínyi és a sors vitája bontakozott ki. – a költő (1-3vsz); – a sors (2-4vsz.)
Zrínyivel teljes mértékben azonosul Kölcsey, a vers az ő lelkében játszódó harc kivetítése.
Szerkezete:
1.vsz.: A költő támaszt, gyámolítást, segítséget kér a veszélybejutott haza számára.
Metaforák: „kánya, kígyó féreg”
2.vsz.: A sors válasza számon kérő. Miért másoktól várja a segítséget? A haza a gyáva fiaiktól fog elpusztulni.
3.vsz.: A számonkérés megindoklása; a hazának meg kell maradnia, ám pusztuljanak el a rút faj öngyermekei – az 1vsz. metaforáival azonosul
4.vsz.: A sors könyörtelen ítélete. A sors beteljesedik, a hazának el kell pusztulnia. Szép jövő– csak más hazával és más néppel lehetséges.
Stílusa: klasszicista és romantikus jegyeik is megtalálhatók:
klasszicista: a szerkezet; romantikus: a nyelv, képi világ
Jellegzetessége:
Minden vsz. utolsó 2 sora szentenciózus. tömör kérést vagy megfellebbezhetetlen ítéletet mond ki.
Verselése: időmértékes jambikus
Rímképlete: a b a b c d c d => keresztrímes
Zrínyi versek összehasonlítása
Hasonlóság:
A költő Zrínyi alakjával azonosul.
Műfajuk – a cím ellenére – közösségi óda.
Szerkezetük is hasonló, párbeszédre épül
Különbség:
Amíg az 1.ben a vándor kérdése és a költő válasza hangzik el, addig a másikban a költő és a sors által kivetített monológ, a könyörgés és a sötét látomás képeit jeleníti meg.
Tartalmi hasonlóságok és különbségek a Himnusz és a Zrínyi 2. éneke című versek között
A 2 vers felütésében hasonlóság mutatkozik. A Himnuszban az Istenhez, az utóbbi versben a megszemélyesített sorshoz fohászkodik. A szánalomért esedezés és a könyörgés is rokon a költeményben.
Mindkét vers megfogalmazza a szenvedés okait, azt a közös gondolatot, hogy a nemzet saját fiai támadtak a haza ellen. De ez a Zrínyi 2. énekében sokkal keserűbb: kétségbeesett vízió formájában jelenik meg.
A vers zárlatok ellentétes hangulatok hatást keltenek. A Himnusz befejező sorai még a jövő képeit villantják fel, míg az utóbbiban bekövetkezett a végleges pusztulás, a nemzethalál.
Parainesis
Keletkezése: az utolsó évek legnagyobb alkotása, 1834-ben kel., az 1837-ben megjelent folyóirat, a ’Atheneum’ közölte folytatásokban. Prózai művei közé tartozik.
Jelentősége: Kölcsey világnézetének végakaratszerű összefoglalása, a m próza klasszikus remeke.
Címzettje: A költő unokaöccse, K. Kálmán, ill. a mindenkori ifjúság.
A cím jelentése: intelem, buzdító beszéd. Tanácsokat ad az értelmes élethez. Legfontosabb a haza és nem az egyéni boldogság a cél, hanem a közboldogság, a hazáért való tevékenység.
Stílusa: klasszicista – érvelés, meggyőzés, tanítás
Legfőbb tanítása:
Zárásként: A reformkorban kialakult, önösségtől mentes emberideál és tiszta, eszményi hazafiság legtökéletesebb megvalósítója valóban Kölcsey Ferenc volt” – írja Kossuth. Műveiben ösztönözte az olvasót a tettre készségre, hisz „Jelszavaink valának: „haza és haladás”. Bár kevés verset írt, de igen jelentősek. Közülük egy a magyar nemzet himnuszává nőtte ki magát.
Lapozz a további részletekért