Áprily Lajos költészete (1887-1967)
Ez a körkörös szerkezet nemcsak formai bravúr, hanem jelentéshordozó szerepű. Azt a szimbolikus jelentést hordozza, hogy az ember nem menekülhet el végérvényesen a társadalom problémái, gondjai elől, csak menedéket, derűt, belső nyugalmat lelhet a természet harmonikus világában, mely az emberi társadalom ellenképe.
A természet diszletelemei: a madarak, a fák, az Áprily versek állandó kellékei. Csupa mozgás, csupa hang és szín teszi élővé a téli tájat. A megszemélyesítő igék mozgalmasságot lopnak a statikusnak igérkező téli tájba: „szakadt a fátyol”, „nap villogtatta”, fény szédítette”, „hegyek ontották”, „hószikra kápráztatta”. Alliterációk, hangutánzó és hangulatfestő szavak élénkítik a leírást, például a daloló cinke hangját utánzó ismétlés „nyitni fog – nyitni fog – nyitni fog”, „hó harsant”, a „rikoltozva rebbenő madár”.
Az auditív hatások mellett vizuális elemek is gazdagítják a vers szövegét. „nap villogtatta”, „hóbarlang”, „fény szédítette”, „szajkó-toll csillant”, „hó-szikra kápráztatta”. Az igék a téli nap sziporkázó ragyogásának látványát nyújtja, azt a derűt érzékeltetik, amelyet a társadalomból a természetbe menekülő ember érez.
Szeptemberi fák
Bükkök smaragd színét erezve fent
az első pár vörös folt megjelent.
Állunk. Kezedben késő kék virág.
Azt mondod: Ősz. Az első őszi fák.
Én azt mondom: Vér. Vérfoltos vadon.
Elhullt a Nyár a nagy vadászaton.
Amerre vitte buggyanó sebét,
bíboros vére freccsent szerteszét.
Ahol a nyom-vesztő bozóthoz ért,
hogy tékozolta, nézd, a drága vért.
S míg vérnyomán vad szél-kopó csahol,
hörögve összeroskad valahol.
A vers címe csendéletre utal, a vers szövege pedig impresszionista tájleírás. Áprily évszakversei sorába is elhelyezhető a szeptember hónap megnevezés által. Szeptember a nyár vége, az ősz eleje, átmenet két évszak között. Kétféle látásmód szembesül a beszédhelyzet függvényében.
A versbeszéd ugyanis dialógikus, a kedves és a lírai én párbeszéde. A kedves számára az ősz a késő kék virágot, az első őszi fákat jelenti, mindazt, ami nyugodt szépséget sugároz. Ugyanaz a táj a lírai én szemében átlényegül. Az erdő vérfoltos vadonná változik, biborba játszó színei a küzdelem nyomát jelzik, melyen: „Elhullt a Nyár a nagy vadászaton”. A kiemelt sor a költemény kulcssora. A vers legfőbb üzenetét hordozza, s mély , szimbolikus értelemmel telítődik. A nagy vadászat az élet küzdelmes voltára utal. A nagybetűs Nyár pedig az élet értékeit, a küzdelem célját szimbolizálja. Az űzöttség, a tépettség a vér képzetéhez kapcsolódik, amelyet jelzős szószerkezetek árnyalnak: „biboros vére”, „drága vért”, „buggyanó seb”.
A harmónia megbomlását az ismétléseken túl a hangutánzó és hangulatfestő szavak is érzékeltetik: „a vér freccsen”, a szélkopó csahol”, „hörögve összeroskad”. A fenyegetettséget a megszemélyesítés s egyben metafora, a „vérnyomon csaholó vad szél-kopó” még inkább elmélyíti. A vér szó ötszöri ismétlése és a „v” hangok alliterációja még inkább felerősíti a végzetszerűséget, a pusztulás hangulatát.
A vers hangneme elégikus, tragikus. Ezt sugallja a verszárlat is, hiszen a dinamikus, egyre erősődő mozgást idéző igék után az utolsó sor igéje az „összeroskad”, a kényszerű megállást, az önkéntelen lehullást, fájdalmas pusztulást fejezi ki. A költemény tájba vetített sorsélményt. A lírai én személyes jelenléte, egyes szám, első személyű megszólalása vallomásossá teszi a versbeszédet. Vallomás életről, halálról, küzdelemről.
Lapozz a további részletekért