Vörösmarty Mihály: A vén cigány (1854) I. elemzés
A vén cigány (1854) I.
- sokan már nem látnak világos, tiszta értelmet a versben, a költő elborult agyának szüleményeként értelmezik
Hirdetés
- műfaja: rapszódia
- a képek egymásra vannak halmozva, tiszta logikai kapcsolta nem lelhető fel
- a cím olyan zenészre utal, aki képes elfeledtetni a bánatot
- a refrén a „sírva vigadás” állapotát tükrözi: borral lehet csak ideiglenesen feloldani a gondokat
- a vén cigány azonban lehet az idős Vörösmarty: önmagát buzdítja, önmagát szólítja fel
Hirdetés
- saját magát kényszerítette alkotásra még egyszer, utoljára, a halála előtt
- a cigánynak azért kell zenélnie, mert már el is itta a zenéléséért járó pénzt; ugyanez a helyzet Vörösmartynál: ő pedig megkapta már a legnagyobb magyar költő elismerést, neki ezért kell írnia a semmittevés különben is értelmetlen
- a halál közelsége is buzdítja őt
- az utolsó nagy erőfeszítésre való felkészüléshez el kell felejteni gondjait
- az utolsó költeménynek olyannak kell lennie, hogy az vegye igénybe a költő minden energiáját, legyen rendkívüli erejű; csak így lehet méltó az emberi katasztrófához
Hirdetés
- a 4-5. versszakokban az akusztikai elemek válnak uralkodóvá, a látvány eltűnik
- a saját korának retteneteit párhuzamba állítja a történelem előtti idők nagy tragédiáival (pl. a paradicsom elvesztése)
- a 6. versszakban eltávolodik a földtől
- a hang bizakodóra fordul
- az utolsó versszak már egy eljövendő, jobb világ próféciája
- hirdeti a reményt – azonban meg nem indokolja
Hirdetés
- megváltozik a refrén: az új világban igazán lehet örömökről énekelni, nem kell a világ gondjaival törődni