A groteszk jelenléte Örkény István életművében
I. Örkény István élete
- 1912-ben született Budapesten
- Szüleinek gyógyszergyárja volt
- Fővárosi Priarista gimnáziumban érettségizett, majd vegyészmérnök és gyógyszerész lett
- 1937-ben jelenik meg a Szép Szóban az első novellája
- 1938-ban külföldön van: London, Párizs
- 1942-ben behívják munkaszolgálatra
- Éhezések, betegségek sorozata: a háború csinált belőle embert, ez a legmeghatározóbb élménye
- Orosz hadifogoly táborba is elviszik, így 1946-ban tér haza
- Itt született versek: Lágerek népe, Amíg ide jutottunk, Tóték
- Regények, novellák, elbeszélések
- Színházi dramaturg és kiadónál lektor
- 1953-63-ig Reform Kommunistakhoz tartozott, így semmit nem jelenthettetett meg
- Gyógyszergyárban forgalmazó
- Drámában kapott igazi elismeréseket: Tóték, Macskajáték
- 1969-ben megkapta érte a Fekete Humor nagydíjat
- 1973-ban Kossuth díjat kap
- 1979-ben meghalt.
Hirdetés
Örkény és az Egypercesek műfaja
- Először leírta az egész novellát, majd kidobált mindent, amit csak lehetett ( jelzők stb.)
- Az egyik oldalon a közlés minimuma, a másik oldalon a képzelet maximuma az olvasó részéről
- Az egy percesekhez mindkét félre szükség van
- Két kép: az elsőn minden részlet rajta van, a lehető legpontosabban (realista műalkotás). A másodikon csak egy füstcsóva az egyperces, a többit az olvasónak kell eldönteni
- Több értelmezési lehetősége van az egyperces novelláknak (nem lesz két ugyanolyan értelmezés)
- Rájött hogy feleslegesek a leírások, mert így mindenki úgy értelmezi, ahogy akarja. Az olvasókból társszerzők lesznek, mert ők fejezi be a novella értelmezését
„Egyperces” fogalma
- Művek terjedelmére utal
- Lehetnek néhány sorostól 2 oldalasak
- Az írói közlés csak a legszükségesebbekre szorítkozik
- A mű értelmezése a képzelet maximumát várja el a befogadótól
- Ő nem feltalálója hanem a névadója ennek a műfajnak
Groteszk
- Összetett esztétikai minőség, ezekben a művekben minden lehetséges
- Tartalmaznak: reális és irreális elemeket, naturalisztikus és fantasztikus elemeket, fenséges és alantas dolgokat, komikum-tragikum is megjelenik
- Egyszerre nevetséges és hátborzongató
Örkény a groteszkről
- A groteszk a XX. század válasza a XIX. századra
- Az emberek nagyon elbízták magukat -> erkölcsök, ipari forradalom miatt és erre az önbizalomra jött válaszul a két világháború, Auswitz
- Megjelenik: népdalokban, viccekben
Hirdetés
Egyperces elemzések
- Az autó vezető: Szándékosan nem is meri fel magát az újságban. Reális és irreális egyszerre. Irreális elemek: leírja a halálát, holnapi újság. Nyilvánvaló jelek észre nem vétele. Érdektelenség, kilátástalanság.
- Az élet értelme: Nem a ruha teszi az embert. Paródiának is felfogható. A paprika= komoly dolgok. A madzag= rendszerezés.
- Hogylétemről: Húzza a belét. Feleslegesség érzés, céltalanság. Formaság, természetesnek tünteti fel az irreális dolgokat. Az utolsó sor annyira más és visszataszító, hogy ráébreszt a párbeszéd feleslegességére.
- Otthon: Koncentrációs táborban a lehető legjobb dolog ha valaki meg tud szökni. A fogságban átértékelődnek a dolgok, és az otthon a legmerészebb álom. A kislány nem ismeri az otthon fogalmát. Sokkal hatásosabb, hogy csak párbeszéd van és nincsenek hátborzongató képek. Egyszerre jelenik meg a sajnálat és a gondolkodás.
- Gondolatok a pincében: szubjektívitás, viszonyítás áll a középpontban, relativitás.
- Használati utasítása: használati utasítás és reklám keveréke. Címekre hívja fel a figyelmet. Felszabadítja az olvasót, ha nem érti az olvasó, akkor a novellaíróban van a hiba.
- Arról, hogy mi a groteszk: Irónia: úgy írja le a groteszket, mint egy nézőpontot. Mindenki látott már temetést, megkéri az olvasót, hogy képzelje el. Még viccesebben írja le a dolgokat. Kiválasztja a legszomorúbb eseményt és vidáman próbálja kihozni. Ha nem groteszk szerint nézi, akkor ugyanaz lesz a kép csak a hangulata lesz más.
- In memoriam dr. KHG: latinul írja le -> a kultúrának tiszteleg. KHG valós személy (újságíró és kritikus), akit tényleg agyonlőttek a németek.
Tóték
- Először regényként, aztán forgatókönyvként, majd végül drámaként írta meg
- A háborút tartja élete meghatározó élményének és ezt a Tótékban írta meg
- Nem a háborúban, hanem a hátországban játszódik és egyetlen katona szereplője van, viszont a háború ideje alatt játszódik és ezt a háborúból érkező levelek erősítik meg (Tót Gyula)
- A dráma lényege: néhány emberen keresztül mutatja be, hogy a háború mindenkit érint, átalakít és az emberek kiszolgáltatottak a háborúval szemben
- Bemutatja a két választási lehetőséget: lázadás vagy szolgalelkűség
- A két főszereplő: Tót és az Őrnagy. Egy emberként is felfoghatóak (ugyanannak az embernek a két magatartása)
- Őrnagy: hatalom, elnyomás, agresszivitás. Nem a neve, hanem a rangja a lényeges.
- Tót: áldozat, tekintélyes volt az Őrnagy érkezése előtt
- A háború világa és a hátország világa (személyiség, szabad akarat) szemben áll egymással
- A háborúban eltűnik a személyiség (a háború gépezetévé válnak a katonák). Kulcsszó: engedelmesség
- Az Őrnagy érkezésével bejönnek azok a szabályok, amelyek a háborúban érvényesek. Agresszívan próbálja átalakitani a családot, de Tót a családfő és emiatt konfliktusba kerülnek ( dobozolás)
- Megalázza Tót urat és ez már a személyiségét is sérti (lámpa, hazugságok)
- Azt mutatja be a dráma, hogy a háború mindenkit deformál, alakít
- Az Őrnagy sem ilyen volt régen, de a háború teljesen átalakította -> nem tudjuk sajnálni mivel, ahhoz nincs joga, hogy egy családot tönkre tegyen. Nem tud visszahelyezkedni a normális életbe.
- Ágika és Tótné: mindenben alárendelik magukat az Őrnagynak és Tót úrnak is ellenszegülnek -> elkezdik megváltoztatni Tótot. Ezt mind amiatt teszik, hogy gyermeküket védjék.
Groteszk pontok:
- Hatalom a Postás kezében van. Mindig széttépi a rossz hírt közlő leveleket.
- A néző és az olvasó már a mű elején tudja, hogy Tót Gyula elesett -> teljesen felesleges amiért küzdenek
- ha kézbesítette volna a levelet nem lett volna konfliktus
- nem tudunk azonosulni a Tót családdal, mert hiábavalóak a cselekvések
- Orvos: Ő mondja ki azt a mondatot, amit mindenki vár, de mégse tudjuk komolyan venni, mert egy bolondnak a szájából jön ki
- Ellentétek: front-üdülőhely, betegség-egészség, csönd-hanghatásokat, egyedül lét-család.