Hirdetés

Vezérlési szerkezetek

5 perc olvasás

Vezérlési szerkezetek

  • While
    • Elöltesztelő
      • először kiértékeli a feltételt, amely művelet egy boolean értéket ad vissza, amennyiben kifejezés értéke igaz, a ciklus végrehajtja while blokkjában szereplő utasításokat, ez a folyamat addig ismétlődik, míg az érték hamis nem lesz
    • Do-while
      • Hátul tesztelő ciklus
        • A feltételt a ciklus végrehajtása után értékeli ki, tehát egyszer biztosan lefut
      • For
        • Számláló ciklus
        • Szintaxis:
          • for (inicializálás; feltétel; növekmény)

 { utasítás(-ok)}

  • inicializálás kezdőértéket ad a ciklusnak, ez csak az elején fut le
  • feltétel meghatározza meddig kell a ciklust ismételni, hamis értékelés esetén a ciklus nem folytatódik
  • növekmény minden lefutáskor ismétlődik
  • Ezek az összetevőek opcionálisak, de a pontos vesszőkre egy egy összetevő elhagyása esetén is szükség van
Hirdetés


Hirdetés
  • Kibővített for
    • Tömbök bejárása
      • Szintaxis
        • for (elemtípus elem : tároló) {

utasítás(-ok)

  • nem működik mindenhol. (pl. tömbindexekhez akarunk hozzáférni)
  • Programhibákat küszöbölhetünk ki ennek segítségével
  • If-else
    • Szintaxis
      • if ( feltétel ) {
        utasítások
        } else {
        utasítások
        }
      • else ág a hamis ág, ez elhagyható
      • Az else utasítás egy másik formája az else if, ami egy másik feltételen alapulva futtat egy utasítást
      • Egy if-nek lehet bármennyi else if ága, de else ága csak egy
    • Switch-case
      • egy egész szám értéke alapján akarunk végrehajtani utasításokat
      • kiértékeli a kifejezést és lefuttatja a megfelelő case utasítást
      • minden case értéknek egyedinek kell lennie, és a vizsgált értékek csak konstansok lehetnek
      • Minden case után kell breaket használni, kivéve az utolsót (nélkülük a case utasítások értelmüket vesztenék, vagyis egy break nélkül a vezérlés folytatólagosan a rákövetkező case utasításra kerülne)
      • Break utasítás megszakítja az épp bezáródó switch utasítást, és a vezérlés szála a switch-blokk utáni első utasításhoz kerül
      • Default utasítást használjuk, hogy azokat az értékeket is kezelhessük, amelyek nem voltak egy case utasításban sem kezelve
      • Szintaxis
        • switch ( int) {

case 1: utasítások; break;

case 2: utasítások; break;

default: utasítások; break;}

  • Kivételkezelés
    • Hiba esetén, a program dob egy kivételt, és megpróbál találni egy kivételkezelő kódblokkot, ami a hibát le tudja kezelni
    • kivételkezelő blokk megkíséreli a hiba kijavítását, vagy ha a hiba visszaállíthatatlan, akkor kilép a programból
    • Kivételkezelő utasítások:
      • a try utasítás tartalmaz egy utasításblokkot, amiben a kivétel dobása elképzelhető;
      • a catch utasítás tartalmaz egy olyan utasításblokkot, ami le tudja kezelni az azonos típusú kivételeket.
      • A finally egy olyan utasítás blokkot tartalmaz, ami végrehajtódik akkor is, ha a try blokkban hiba történt, és akkor is, ha hiba nélkül futott le a kód
    • Feltétel nélküli vezérlés átadás
    • Break
      • Két alakja van
        • címke nélküli
          • befejezi az utasítást, és átadja a vezérlést a következőnek
          • használhatjuk a legbelső switch, for, while vagy do-while befejezésére
        • címkés
          • befejez egy olyan külső utasítást, ami a break címkéje által van azonosítva, egyszerre több utasításból is képes kiugrani
          • A break utasítás befejezi a címkézett utasítást, és a vezérlés annak az utasításnak adódik át, ami a címkézett utasítás után van
        • Continue
          • Arra használható, hogy átugorjuk a ciklusmag hátralevő részét egy for, while vagy do-while ciklusban
          • A címke nélküli alakja átugrik a legbelső ciklusmag végére és kiértékeli a logikai kifejezés értékét, ami a ciklust vezérli
          • címkés alakja átugorja a címkézett ciklus ciklusmagjának hátralevő részét
        • return
          • Az aktuális metódusból vagy konstruktorból való kilépésre használjuk
          • A vezérlés visszaadódik annak az utasításnak, ami az eredeti hívást követi

Két formája van: ami visszaad értéket, és ami nem