Az ión természetfilozófia és Hérakleitosz (arkhé, apeiron, kauzalitás, logosz, dialektika)
Ión természetfilozófia
Milétosz fizikusai túllépve a köznapi vélekedésen, a természet felé fordultak és számottevő előrelépést tettek a tudományos gondolkodás alapjainak megvetése terén. Kiindulva az érzéki valóság létezőinek sokféleségéből keresték a valóság egységét biztosító őselvet, az archét. Az iskola képviselőinek felfogását naiv materializmusnak nevezzük, hiszen az őselvet anyagi természetűnek tartották, de felfogásukat nem vetették alá módszeres ellenőrzésnek.
Hirdetés
- Thalész
- ŐSELV: A VÍZ
- Napfogyatkozás megjósolása (háború befejezése)
- A félköríven nyugvó háromszögek mindegyike derékszögű
- Piramisok magasságának mérése –> ismert nagyságú bot árnyéka – piramisok árnyéka–> hasonló háromszögek
- Magyarázat a Nílus áradására (téves) –> borostyánkőnek lelke van – Nap felé fordul
- A világfolyamat kezdetét egy személytelen őselv működéséből eredeztette (víz)
- A Föld korong alakú
- Anaximandrosz
- ŐSELV: APEIRON (nem konkrét anyagforma)
- Kutatta az égitestek Földtől való távolságát, a Hold és a Föld egymáshoz viszonyított nagyságát
- Azt vallotta, hogy a Föld gömb alakú, és a kozmoszban szabadon lebeg
- Őt tartják az első térképésznek
- Maguk az élőlények is fejlődés eredményei és a tengerből származnak. A tengeri állatokból alakultak ki a szárazföldiek. Az embereknek pedig a halak az ősei.
- Anaximenész
- ŐSELEM: A LEVEGŐ
- Tagadja a csillagok körmozgását, és úgy vélte, hogy a Hold a Nap és a csillagok félkör alakú pályát tesznek meg, miközben látjuk őket, majd pedig a horizont alatt egy egyenes mentén visszatérnek kiindulópontjukhoz.
- A Nap saját fényű égitest, és a Hold és csillagok tőle kapják fényüket.
- A Föld korong alakú, amely a levegőben szelek hatására lebeg (ritkulás-tűz, sűrűsödés- felhő, víz, föld, kő)
Hérakleitosz
- Elkeseredetten bírálja a korabeli társadalmi állapotokat
- Elítéli a törvényeket semmibe vevő önzést (hübrisz) – az emberek többsége nem tud különbséget tenni jó és rossz között
- Ésszerű cselekvésre csak a bölcsesség teszi képessé az embert
- Szemlélete arisztokratikus, de nem születési, hanem szellemi arisztokrácia uralmát sürgeti
- Elutasítja a demokrácia egyenlősdiét, mert nem tesz különbséget kiváló és silány között
- A logosz:
- többértelmű fogalom
- Az örök igazságról tudósít, de az emberek nem vesznek róla tudomást, noha minden általa történik
- A logoszban az általánosság fogalmazódik meg kettős értelemben:
- Állandó kapcsolat
- Szabályszerűség
- A mai tudományos törvény-fogalom elővételezése
- ŐSELEM: TŰZ –> a logosz a tűznek, mint őselemnek a jellemzője, amely örökké ég
- Minden tűzből keletkezik, és oda is tér vissza
- Ellentétes meghatározottságok egysége a logosz
- Az ellentétek és a változás
- A dolgok ellentétes meghatározottságok egységei. Ezek az ellentétek felléphetnek egyidejűleg (egészség-betegség), vagy egymást követően (nappal-éjszaka)
- A dolgok a sokféleség egységei
- „Nem léphetünk kétszer ugyanabba a folyóba” –> ha feltételezzük, hogy a dolgok tulajdonságai változnak, akkor miként beszélhetünk mégis ugyanarról a dologról? –> a dolgok mélyén megmarad az őselem, a tűz.
- A változás nem esetleges vagy önkényes, hanem a logosz megszabta formában törvényszerű szabályossággal zajlik le.
- Ismeretelméleti nézetei
- Érzéki észlelés: a látás fontosabb a hallásnál
- „a gyermekek: szüleik fiai” –> a gyermekek ismereteik döntő hányadát szüleiktől kapják
- A megfigyelést a gondolkodás előfeltételének véli, de ez elégtelen a tudáshoz, sőt csalóka is lehet, ha barbár lélekhez társul.
- A valódi tudás megszerzésének módszerét a dolgok elemzésében, alkotórészekre bontásában látja.
- A gondolkodás minden ember közös java, de ezzel az emberek nem tudnak egyformán élni, jobban tennék, ha tudatlanságukat elrejtenék.
- Ő a dialektika atyja: az egész világfolyamatot mint ellentétes erők küzdelmét fogta fel