Hirdetés

Az eleai iskola

3 perc olvasás
Az eleai iskola

Elea Itália nyugati partján található.

Xenophanész

  • Eleában alkot, de valójában nem tartozik az iskolához, mégis annak alapítójának mondják.
  • A görög mítoszok vallási tartalmát kritizálja.
  • Az istenekről alkotott antropomorf nézetek ellen lépett fel.
  • Az istenek viselt dolgairól szóló mítoszok összeférhetetlenek az istenség tökéletességéről szóló tannal. Az istenek cselekedetei gyakran súlyosan sértik az erkölcsi rendet.
  • Az istenek hatalma az emberek felett az emberi alárendeltségi viszonyokat tükrözi.
  • Elvetette a több-istenhitet és az istenség egységét hirdette. Isten változatlan, de mégis mindent mozgat. Isten a világegyetemmel azonos, a panteizmus előfutára.
  • Ő volt az első görög gondolkozó, aki bátran fellépett a vallás antropomorf jellege, illetve a babonák és a csodás hiedelmek ellen.
Hirdetés


Hirdetés

Parmenidész

  • Szembeállítja egymással a megismerés két útját: az észre támaszkodó közvetlen belátást és a megfigyelésre alapozott tudományos magyarázatot.
  • A metafizika és a tudomány szembeállítása.
  • A tapasztalati megismerés forrása az ismétlődő megfigyelés, mely azonban csak vélekedésszerű ismeretet biztosít. Az igaz ismeret utáni igényt csak a metafizika tudja kielégíteni, csak ez nyújt tapasztalattól független tudást.
  • Nem elégséges az őselem után kutatni, fel kell tárni a termfilozófiai spekulációk metafizikai előfeltevéseit is.
  • A metafizika területén két megismerési út:
    • A létező létezik és a nem-létező nem létezik, a tévedés útja pedig az, hogy a nem-létező is létezik.
  • Igyekezett ellenfeleinek érveléséről kimutatni, hogy azok önellentmondóak, és ezért a velük ellentétes felfogást kell elfogadnunk. (közvetett érvelés)
  • Ami a létezőtől különböző, az nem-létező, ami nem létező, az nincs, tehát a létező EGY.
  • A létezőről feltételezte, hogy gömb alakú.

Eleai Zenon

  • Parmenidésznek metafizika tételét igyekeztek az ellenvetésektől megvédeni. Főképp azt igyekezett indirekt módon bizonyítani, hogy a létező egy, illetve oszthatatlan és mozdulatlan.
  • A létező nem lehet sok, hiszen abban minden létező más létezők között volna, és ezek ismét más létezők között… a létezők száma végtelen nagy lenne, bármilyen kicsik lennének is a létezők. Ha viszont nem lenne kiterjedésük, akkor összességük is végtelen kicsi volna.
  • A végtelen azonban számtalan, vagyis számában meghatározhatatlant és így értelmezhetetlent jelent.
  • A végtelen kicsi pedig a semmivel azonos.
  • Apória: a bizonyítás közvetett formája (levezetve megcáfolja az állítást) – feloldhatatlan ellentmondás
  • Apóriái:
    • Achilles és a teknősbéka (Achilles nem győzheti le, ha előnyt ad neki).
    • Nyíl (a nyíl adott időben a tér adott részén van, nem mozog).
  • A dialektika atyjának is nevezik.

Iratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsőnek a legújabb minőségi tételekről, jegyzetekről és az oldal új funkcióiról!

Sikeres feliratkozás

Valami hiba történt!