Hirdetés

Objektum orientált programozás

3 perc olvasás

Objektum orientált programozás

  • Objektum
    • változókból és kapcsolódó metódusokból felépített egység
    • Az objektumorientált technológia alapja
    • Állapotát egy vagy több változóval, a viselkedését az objektumhoz rendelt metódussal írjuk le
    • Változókból és kapcsolódó metódusokból felépített egység
    • Tulajdonságait metódusokon keresztül befolyásoljuk
    • kommunikálnak egymással üzeneteken keresztül
      • Üzenet részei:
        • Objektum, mely az üzenet címzettje
        • A végrehajtandó metódus neve
        • Az esetleges paraméterek
      • A objektum meghívja B objektum egy metódusát = üzenetet küld neki
      • Ha a fogadó objektum több információt igényel, azt paraméterként adjuk az üzenethez
      • Üzenetküldéssel megvalósítható az összes lehetséges kapcsolat két objektum között
      • Üzenet küldéshez nem szükséges, hogy az objektumok ugyanabban a folyamatban, vagy ugyanazon gépen legyenek
    • Objektumváltozók
      • Egységbe zárás
        • objektum változók becsomagolása
        • Modularitás: Az objektum forráskódja független más objektumok forráskódjától
        • Információ elrejtés: Az objektum a publikus interfacen keresztül nyújt kommunikációs lehetőséget a többi objektumnak. Az objektum csak a metódusain keresztül ad változtatási lehetőséget a külső objektumoknak
      • Hozzaférési szint
        • Nyilvános (public) : mindenhonnan elérhető
        • Rejtett (private): nem látható kívülről, csak az adott osztályon belül lehet elérni.
        • Védett (protected): az adott osztály és annak leszármazottai érhetik el.
        • Csomagszintű: ha nem adunk meg hozzáférést akkor csomagszintű lesz, azaz az ugyanabban a könyvtárban lévő osztályok láthatják.
      • Osztály
        • hasonló objektumokat közös csoportokba, más néven osztályokba soroljuk
        • bizonyos fajta objektumok közös változóit és metódusait leíró tervrajz
        • Ugyanazokat az osztályokat és kódokat többször felhasználhatjuk a példányosítás során
        • Öröklődés
          • Bizonyos feltételeknek megfelelő objektumok egy másik osztályba sorolhatók, ezt leszármazott osztálynak nevezzük, az eredeti osztályt melyből a leszármazott készült, ősosztálynak nevezzük
            • Őstől a leszármaztatott fele egyre speciálisabb osztályok, fordított irányba egyre általánosabbak, ezeket nevezzük specializálásnak, illetve általánosításnak
          • Minden gyermekosztály örökli az ősosztály állapotát és a metódusait, ezen felül hozzáadhatnak változókat és metódusokat ezekhez, és felül is tudják írni azokat
          • Segítségével a programozók meg tudnak valósítani olyan viselkedéseket, amelyek az ősosztályban nem voltak benne
          • Object osztály az ősosztály, minden más osztály belőle származik
          • Object osztálynak olyan megosztott metódusai vannak, amelyek lehetővé teszik a Java VM-en való futást (pl toString)
        • Publikus interface
          • osztály esetén a publikus interfész alatt az osztály kívülről is látható felületét értjük, ezt többnyire a publikus konstruktorok és metódusok alkotják
          • Meghatározza, hogy más objektumok milyen üzenetet küldhetnek az objektumnak, illetve milyen módon hozhatják létre az osztály egy példányát