Hirdetés

A perifériák

6 perc olvasás
A perifériák

Periféria:

A periféria (Input / Output, vagy I/O) egy hardver, amivel a gazdagép képességeit bővítjük. Szűkebb értelemben használva azon eszközökre értendő, amelyek opcionális természetűek, szemben azokkal, melyekre vagy minden esetben igény van, vagy elengedhetetlen fogalmi alapkövetelmény jelenlétük. Általában azokat az eszközöket értjük alatta, melyek külsőleg csatlakoznak a gazdagéphez, tipikusan egy számítógépes buszon keresztül, mint például az USB.

Hirdetés


Hirdetés

INPUT:

eleinte nem nagyon létezett mai formában, kapcsolókon keresztül vitték be az adatokat, később megjelent a telexgép, felváltotta a terminál és megjelent a billentyűzet, ami egyes gépeken integrálva volt.

A PC elterjedésével megjelent az egér/mutató eszköz. Először mechanikus (golyós) formában létezett, később optikai változatok terjedtek el. Eleinte 2 gomb volt csak, de ez folyamatosan fejlődött. A hordozható gépekben megjelentek az egér alternatívái (touchpad, TrackBall), megjelent a scanner és annak különböző formái, a webkamerák, mikrofonok, digitális fényképezők. A fél-jövő: fizikai kapcsolat nélküli irányítás (wireless egér, billentyűzet, stb. létezik már, de csak kis adatátviteli eszközökkel éri meg, pl. SSD-vel nem igazán).

  • billentyűzet: billentyűk száma; billentyűzetkiosztás nyelve; ergonomikus billentyűzet
  • egér: grafikus felület; mechanikus (golyós)-, optikai (/ lézeres) egér; TrackBall; vezetékes / vezeték nélküli
  • touchpad: laptopok, notebookok; érintésérzékeny felület
  • érintőképernyő (touchscreen): okostelefonok, tabletek megjelenése
  • grafikus tábla: rajzolás, mérnöki munkák (tervrajzok)
  • joystick (botkormány); kormány + pedál; Xbox konzol: játékoknál
  • szkenner (lapolvasó, scanner): síkágyas-, kézi-; DPI (dot-per-inch; 600-1200-2400); színmélység; optikai karakterfelismerő (OCR: optical character recognition)
  • mikrofon: hangfelvétel; nettelefon (VoIP)
  • webkamera: valós idejű képrögzítés; nettelefon (VoIP)

OUTPUT:

  • háttértárak: (input/output) kezdeti 10 Mb-os helyett ma már 4 TB-os méretűek is léteznek, fizikai méretük csökkent (3.5, 2.5), sebességük nagymértékben nőtt.
  • képernyő (monitor, screen, display): A monitor az információk megjelenítésére szolgál. Ez a PC-k szabványos (standard) kimeneti perifériája. Kezdetben csak lámpás kijelzők voltak, majd a későbbiek során követték a katódsugár csöves képernyők. Először monokróm változatok jelentek meg, majd a színes LCD (folyadékkristályos) monitorok. A sokkal kisebb helyigény, a felbontás növekedése, és a különböző méretarányok (4:3, 16:9, 16:10), is segítették az elterjedését. Később a plazma, majd a LED-es kijelzők is terjedni kezdenek.
  • 2 fő típusa van: katódsugárcsöves és folyadékkristályos (+ plazmakijelző, de előállítási költségei miatt nem igazán használják)
  • főbb jellemzői:
  • képernyőméret
  • képarány (szélesség:magasság)
  • felbontás (egy sorban/oszlopban hány képpont található)
  • kontraszt (mennyire részletgazdag egy kép)
  • frissítési frekvencia (1 mp alatt hányszor rajzolja ki a monitor a képet)
  • válaszidő (az idő, ami ahhoz kell, hogy a képpont színe megváltozzon)
  • betekintési szög (oldalról nézve hány fokos szögben látható a kép)
  • portok (amivel a számítógépbe kötjük):
  • VGA (régebbi típusú)
  • DVI (újfajta, automatikusan történik a beállítás)
  • S-Video
  • HDMI (pl. televízió)
  • katódsugárcsöves (CRT): Az elektronágyúból kilőtt elektronsugár gyorsítás, fókuszálás, és eltérítés után a monitor elejében található foszforrétegbe csapódik. Minden becsapódás egy képpont felvillanását okozza. Ezekből a gyors felvillanásokból áll össze a kép.
  • folyadékkristályos (LCD, vagy a modernebb, TFT): A monitorban minden egyes képpont egy-egy folyadékkristályt tartalmaz. Erre a kristályra feszültséget kapcsolva megváltoztatható a fényáteresztő képessége. A kristály mögött egy apró „lámpa”, előtte pedig egy (piros, zöld, vagy kék) színszűrő van. A lámpából kilépő fény először áthalad a folyadékkristályon, ahol szabályozzák az erősségét, majd a színszűrőn, ahol pedig a színét. Az így megjelenő pixelekből áll össze a monitoron megjelenő kép.
  • nyomtató (printer):
  • segítségükkel papíron jelenítjük meg a kívánt adatokat
  • tulajdonságai:
  • felbontás (hány képpont/hossz)
  • csatlakozás (ma már USB porton keresztül, a régiek párhuzamosokon)
  • CMYK (alapszínek – cián, magenta és sárga)
  • típusai:
    • mátrixnyomtató: apró tűk segítségével festékpöttyöket nyomnak a papírra, a tű és a papír között lévő festékszalagon át. Mivel a tűk méretét nem lehet minden határon túl kicsinyíteni, ezért az így kinyomtatott lapon szabadszemmel is láthatóak a pöttyök, amint az a mellékelt ábrán is látszik
    • tintasugaras nyomtató: a festékpatronban lévő folyadékot apró cseppekben lövik a papírra. Előnyük a nyomtató olcsósága, de magas fenntartási költésege miatt olyan helyre érdemes venni, ahol kevesebbet nyomtatnak. Halk működésűek, de viszonylag lassúak
    • lézernyomtató: A patronban festékpor van, amit egy nagy henger segítségével visznek fel a papírra. Mivel az így felvitt festék könnyen elmaszatolódik, ezért végső fázisként szó szerint beleégetik azt a papírba. Ezért olyan meleg a lézernyomtatóból és a fénymásolóból kijövő papír
    • hőnyomtató: nincs festék. Speciális papírt használnak hozzá, ami hő hatására elszíneződik. Ilyen nyomtatót használnak a faxgépekben és parkolóautomatákban is, elsősorban igénytelenségük és olcsóságuk miatt

Egy külső adattároló be- és kimeneti periféria. Ilyen továbbá az érintőképernyős monitor is. Mindkét irányba továbbítanak adatot.

Hirdetés

Iratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsőnek a legújabb minőségi tételekről, jegyzetekről és az oldal új funkcióiról!

Sikeres feliratkozás

Valami hiba történt!