Szókratész és a szofisztika
A szofisták
- Az athéni demokráciában a politikai karrier szinte mindenki számára nyitva állt. Ehhez mindössze szónoki képességekkel kellett rendelkezni.
- A filozófusok városról városra vándoroltak, és pénzért tanítottak
- Olyan gyakorlati készségek kialakítására törekedtek, amelyek mások meggyőzésére akkor is lehetőséget nyújtanak, ha nincs igaza
- A hasznosság kezdett jelentőssé válni, a retorikából (szónoklattan) erisztika (vitatkozás művészete) lett, ahol már a győzelem a fontos, és ennek elérése érdekében minden eszköz megengedhető.
- Protagorász: „Minden dolognak mértéke az ember” –> homo mensura-tétel –> valamely kijelentés attól függően igaz, hogy ki és milyen körülmények között állítja.
- Gorgiász: a meggyőzés művészetének megalkotása és oktatása
- Szofistákra jellemző:
- Radikális vallásbírálat
- Szekuralizált világ (az ember saját maga kovácsa)
- Phüszisz – nomosz megkülönböztetése:
- Phüszisz: term.szerű törvények, term. törvények –> állandó
- Nomosz: ember által képezett törvények –> múlandó
Hirdetés
Szókratész
- A szabadban tanít, kérdéseket tesz fel, addig kérdez, míg azt nem hallja, amit szeretne.
- Ő sosem mondja meg a véleményét.
- Nem fogad el pénzt a tanításért
- Bábáskodás: (anyja bába volt): ő azt vallotta, hogy az új gondolatok megszületésénél bábáskodott
- Felesége: a házsártos feleség megtestesítője
Jelleme és tanítása
- Csak másodkézből vannak róla ismereteink: Platón, Arisztotelész és más filozófusok leírásából
- Ezek alapján: Szókratész mint jó ember, derék polgár és népszerű moralista áll előttünk, akit a nagy metafizikai kérdések különösebben nem foglalkoztattak.
- A szofistákhoz hasonlóan elvetette az egyetemes érvényű fogalmakat, de a fogalom tartalmát állandónak tartotta
- A valóságban nincs ugyan sem tökéletes gömb, sem egyenes, de vannak olyan tárgyak, amelyek közelítőleg gömbölyűek vagy egyenesek
- Gyakorlati módszere: induktív érvelés –> beszélgetőpartnerét igyekezett rávezetni a helyes fogalomhasználatra. Örül, ha a kérdezett válaszol, de egy-két kisebb pontatlanságra is rámutat és partnerét ennek kijavítására ösztönzi.
- Dialektikus okoskodásaival nem beszélgető társai tudatlanságának leleplezésére és megalázására törekedett, hanem az igazsághoz való eljutásra, melyben az élet megjavításának eszközét látta.
- Nem pusztán színlelte a tudatlanságot, hanem őszinte öniróniával szemlélte saját tudását.
- Vallotta az erkölcs taníthatóságát
- Bölcsesség = erény
- Nem volt relativista, állandó és egyetemes érvényű erkölcsi normákat keresett. Erkölcsöt akart tanítani.
- Valami általánosat keresett, ami az egyes viselkedésmódokat erénnyé teszi.
- Erény = az erkölcsi jó ismerete –> az ember nem teheti meg, hogy ismeri a jót, de rosszat cselekszik –> ha ismerjük az erényt,erényesek is vagyunk
- Az erény nem ismerete = bűnös hajlam –> olyan cselekedethez vezet, ami ártalmas
- Az erkölcsös élet középpontja az értelem, mely biztosítja a helyes felismerést –> etikai intellektualizmus
Elítésése és halála
- Kettős vád: istentelenség, és az ifjúság megrontása
- Úgy vélte, hogy mint athéni polgárnak tisztelnie kell azokat a törvényeket, melyek alapján őt elítélték, noha az ítéletet magát rossznak találta. Ez késztette arra, hogy ne meneküljön el a börtönből és vállalja a méregpohár kiürítését.