A román és gótikus építészet, a reneszánsz kultúra
Humanizmus:
- a fogalom a cicerói „studia humanitatis” (humán – az emberre vonatkozó – tudományok) és a „humanae letterae”-ből (az emberiségért való fáradozások) vezethető le;
- először a merev skolasztikus hagyománnyal szemben kialakított, az antik szerzők iránt megnyilvánuló tudós érdeklődés megnevezésére használták;
- ideálja a ,,homo universale”, azaz a sokoldalú, művelt ember, aki a világ minden jelensége iránt érdeklődik;
- az antik eszmények újjászületése jellemezte;
- a humanizmus mozgalma alapvetően irodalmi jellegű volt, ezért a nyelv (grammatika, retorika, dialektika) vált a gondolkodás központi témájává;
A humanizmus Itáliában kezdődött a XIV. században, innen terjedt el a kontinensen a XV-XVI. században.
Jeles képviselői: Petrarca, Rotterdami Erasmus, Melanchton, Thomas Morus.
Reneszánsz:
A reneszánsz (olasz: rinascimento; francia: renassaince = „újjászületés”) megjelenése:
- Itáliából kiinduló korstílus, itt már a XIV. században megjelent
- XV-XVI. században Európa-szerte elterjedt;
- a középkort meghatározó, a túlvilágra tekintő életszemlélettel szemben az evilági életre koncentrál.
A reneszánsz jellemzői:
- mércéje: az antik művészet, ezért elterjedt az antik szerzők és műemlékek tanulmányozása;
- újfajta érdeklődés nyilvánult meg a természet iránt, amely nem csupán témája lett a művészeti alkotásoknak, hanem mércéje is (a természetes arányok, a természet harmóniájának és egyszerűségének eszménye);
- a korszak ideológiája a humanizmus, saját filozófiai rendszere az újplatonizmus;
- a kor eszménye a sokoldalúan képzett ember, a polihisztor volt (pl. Leonardo da Vinci);
- a műveltség központjai a fejedelmi, királyi udvarok, jelentős szerepet játszottak a fejedelmek és királyok, mint megrendelők (mecénások).
Építészet:
- A gótika függőleges tagolása helyett a vízszintes irány hangsúlyozása (párkányok, ablakkeretek).
- Fontossá vált a világi építészet is (paloták, egyetemek, bérházak, színházak).
- Újdonság az oszlopokon nyugvó boltív és a loggia (oszlopokra támaszkodó nyitott árkádos csarnok vagy galéria); az ókor óta ekkor emelnek újra kupolát.
- Épületdíszítés: puttók (pufók, meztelen gyermekek); stukkó (gipszdíszítés); rozetták (rózsaalakú díszítőelemek); sgraffito (színes vakolatrétegekből rétegesen kikapart díszítés).
Festészet és grafika:
- Portréfestészet.
- A képeken feltűnik a természet (fák, folyók, sziklák); megjelenik az antik szépség-eszmény és harmóniára törekvés.
- Perspektivikus ábrázolás:
- térperspektíva;
- vonal és színperspektíva (a közeli vonalak/színek erőteljesebbek, a távolabbiak halványabbak, tompábbak).
- Teret nyer a grafika (réz és fametszetek), illetve a ceruza, tus- és szénrajz.
Szobrászat:
- Az emberi test megjelenítése:
- naturálisan történik (aktok);
- anatómiailag pontos, valósághű szobrok.
- Az arányos ábrázolás jellemző.
Zene: mise, madrigál (többszólamú, kis énekegyüttesre írt rövid dal).
Az itáliai reneszánsz:
Trecento: az 1300-as évek itáliai művészete:
- Giotto: Szent Ferenc-templom freskói (Assisi)
Quattrocento: az 1400-as évek művészete:
- Botticelli: Vénusz születése
Cinquecento: az 1500-as évek művészete:
- Leonardo da Vinci: Az utolsó vacsora, Mona Lisa
- Raffaello Santi: Athéni iskola, Esterházy Madonna
- Michelangelo Buonarotti: Sixtus-kápolna mennyezetfreskói, Piéta, Dávid, Mózes
A németalföldi reneszánsz:
Realista szemlélet, aprólékos ábrázolási mód.
Az embereket felöltözve ábrázolták:
- Jan van Eyck: Az Arnolfini házaspár
- Albrecht Dürer: Apokalipszis
- Hieronymus Bosch: Gyöngyök kertje, Pokol
Lapozz a további részletekért