Madách Imre élete, Az ember tragédiája, elemzés, szereplők
A filozófia hatása Madách gondolkodásában
- racionalizmus – családi hagyomány náluk a szabadgondolkodás (nagyapja szabadkőműves volt)
- deizmus, panteizmus – (bár bigott katolikus családban nőtt fel)
- a francia (felvilágosodás) forradalom eszmeisége
A tudományok hatása a Tragédiában:
- Hegel dialektikája és idealizmusa
- Feuerbach materializmusa
- Fourrier utópista szocialista elképzelései (falanszter-elmélet)
- Mechanikus materializmus (a világ mint gépezet – örökös körforgás)
- Fagyhalál-elmélet (entrópia-elv => a Naprendszer kihűlése)
- Frenológia (koponyatan)
- Büchner determinizmusa
- morálstatisztika
Kérdések a Tragédiában
- Van-e célja az emberi létnek?
- Van-e haladás a történelemben? Boldogabb lett-e az emberiség? Megoldotta-e problémáit?
- Van-e szabad akarat?
- Mi a tömeg és a vezér (egyén) viszonya / szerepe? Beleszólhat-e a tömeg a történelem irányításába?
- Férfi és nő viszonya
- Megismerhető-e a világ?
A Tragédia szerkezete
A. Keretszínek: I., II., III. és végül a XV. B. Álomszínek: 1. Történelmi színek a. Ókor: IV., V., VI. b. Középkor: VII., VIII., X. c. „Álom az álomban” (Újkor): IX. d. Újkor: XI. 2. Utopisztikus színek XII., XIII., XIV.
A Tragédia történelmi színeiben Madách az ún. hegeli triáda (tézis- antitézis- szintézis) elvét alkalmazza. A színekben egy-egy eszme (tézis) útját követhetjük végig, míg csak ki nem ábrándul belőle Ádám. A soron következő eszme az előbbi ellenpárja (antitézis) lesz, majd végül a kettőt egybeolvasztja egy harmadik (szintézis). Remek példa a tézis-antitézis elvére az első két történelmi szín. Az eszmék közül a párizsi szín hármas jelszava van a legmarkánsabban jelen: ez variálódik, mutatja be arcait.
Bibliai nyitószínek (keret I.)
I. Menny (a Teremtés után)
- „A gép forog -az alkotó pihen.” – deizmus
- a világot, mint egy gépet, szerkezetet írja le – mechanikus materializmus
- Isten és Lucifer vitája: L., a teremtmény tagadja a Teremtés nagyszerűségét kifogásai:
- a.) a teremtés ismételhető (az ember is képes rá vegykonyhájában)
- b.) öncélú teremtés – Isten dicsőségére
- c.) egyhangú teremtés
- Lucifer szükségszerű léte => ő a másik pólus, ezért nem bántja az Úr – Hegel dialektikája (az ellentétek feltételezik egymás létét)
II. Paradicsom
- két fát adott L.-nek az Úr – Isten lehetőséget ad L.-nek, hogy harcba szálljon vele az emberben
- az első emberpár a Paradicsomban:
- öntudatlanok
- harmónia ember és természet ill. férfi és nő között (Madách Éden-nosztalgiája)
- Ádám és Éva szimbolikus alakok (nem ősemberek!)
- bűnbeesés: az ember elnyeri függetlenségét, szabadságát, de ezzel elveszti a halhatatlanságot
- Éva viszi bűnbe Ádámot – gyarló asszony (Fráter Erzsi)
- Ádám használni akarja elnyert szabadságát: küzdeni fog
- a kiűzetést elfogadja, maga indul el
III. Paradicsomon kívül (a Kiűzetés után)
- Ádám földet művel (alkotó ember – fausti ember)
- Éva visszaidézi a vesztett Édent => lugasépítés ( a nő, bár ellentmondásos, de az embert megtartó erők közé tartozik)
- öntudatra ébredt az emberpár
- a család és tulajdon megjelenése
- Ádám a jövőre kíváncsi (Elszakadhat-e az ember Istentől? Megállhat-e a saját lábán? Irányíthatja-e saját sorsát?)
- L. álmot bocsát rá – megismerheti Ádám az emberiség jövőjét (a kiűzetés oka is a tudásvágy volt!)
- az álom megfelelő keret az idő és térbeli utazáshoz, ugyanakkor védelmet is jelent (fizikai értelemben, de illúzió-léte megóvja Ádámot is – ez még csak fikció, egyelőre nem realizálódott)
Ókori színek – Egyiptom, Athén, Róma
IV. Egyiptom
Ádám: ifjú fáraó Éva: rabszolga Lucifer: miniszter
- „milliók egy miatt” – elve – autokrácia
- a fáraó önistenítése – a piramis halhatatlanságát szolgálja
- a fáraó mégis boldogtalan: mindene adott, semmiért nem kellett küzdenie
- csak ő szabad – mások elnyomása szüli szabadságát
- Éva vet véget a fáraó önistenítésének => ő menti meg etikailag Ádámot
- a szerelem megváltó ereje (akárcsak Dante Beatricéje, vagy Faust Margitja)
- Ádám maga mellé emeli szerelmi társnak a rabszolga asszonyt – egyenlőség
V. Athén
Ádám: Miltiádész Éva: Lucia, Miltiádész felesége Lucifer: harcos
- „egy milliók miatt” – az egyén szolgálja a közt – demokrácia
- M. a nép kezébe helyezi hatalmát – a demagógok és pártütők azonban ellen fordítják a népet (vezér <=> tömeg)
- Lucifer korábban intette Ádámot: a nép szolgalelkű
- úr kell neki (ezen alapszik a despotizmus)
- Lucia egyenlő társa férjének, de családi boldogságánál is többre értékeli a közjót => a nép leánya (önzetlenség)
- Ádám kiábrándul (a hálátlan nép miatt bukik el az eszme), szembefordul a népszabadság eszményével => az élvezetekbe akarja vetni magát
VI. Róma
Ádám: Sergiolus (élvhajhász patrícius) Éva: Júlia (kéjhölgy) Lucifer: Milo (élveteg patrícius)
Lapozz a további részletekért