Szerdán vizsgáztak a diákok drámaérettségi írásbelijén. A feladatokról Golden Dánielt, a Színház és Filmművészeti Egyetem adjunktusát, egyetemi tanárát kérdeztük. A szakmai támogatást köszönjük a Színház- és Filmművészeti Egyetemnek.

Mi a benyomása a feladatsorról – mennyire tartja érdekesnek, izgalmasnak a feladatokat?

Az írásbeli érettséginek olyan általános érvényű feladatokat kell tartalmaznia, amelyek jó keresztmetszetet adnak a tanulók elméleti felkészültségéről. Ezen túlmenően az összeállítás arra is törekedett, hogy a dráma- és színháztörténeti információk között motivikus összefüggést is teremtsen, ami külön üdvözlendő. A magam részéről egyedül a szövegfelismerést-szövegkiegészítést nem erőltetném, itt meglehetősen sok esetleges tényezőn múlhat (pl. hogy melyik fordításban ismerkedett meg egy adott művel a tanuló) a válaszadás sikeressége – montda az Eduline-nak Golden Dániel, egyetemi tanár, a Színház és Filmművészeti Egyetem adjunktusa.

Mennyire tartja megfelelőnek a feladatlapban a színház- és drámatörténet, a színház- és drámaelmélet és a színházi műfajok témakörének megoszlását?

A kérdés messzire vezet, a műveltség egészét illető nagy szerkezeti átalakulásokat is érinti. Úgy gondolom, az összeállítók megfelelően egyensúlyoztak a klasszikus színház- és drámatörténeti megközelítés és a kortársi gondolkodás között.

120 percet kaptak a diákok a feladatsor megoldására – vajon egy igényes megoldásra elegendő lehetett-e ennyi idő?

A dráma és a színház területén a sűrítés is fontos elvárás, vagyis a kifejtendő kérdésekre adott válaszoknak sem hosszúaknak, hanem lényegre törőeknek kell lenniük, vagyis a 120 perc reális.

Mennyire találja könnyen megfoghatónak, érdekesnek vagy izgalmasnak a Tartuffe-ről szóló, hosszabb feladatokat?

A feladatsor második felét kitevő elemzést és értelmezést igénylő kérdések az elmélyülést célozzák. Ebből a szempontból érthető, hogy egyetlen dráma kerül a középpontba. Ugyanakkor a vizsgázók számára ez nehézséget is jelenthet, amenyiben éppen a megadott művel nem kötöttek szorosabb barátságot. Én szerencsésebbnek gondolnám, ha az itt kiosztandó 30 pont változatosabb háttérre épülne.

Az a tudás, amit a drámaérettségi “felmér”, mennyire jelent jó alapot annak a diáknak, aki az SZFE-n tanul tovább akár színész/rendező/dramaturg/drámainstruktor szakon?

A feladatok jól szolgálják a drámaolvasás, drámaértés készségeinek felmérését, ami valamennyi színházi tevékenység alapját jelenti. Az írásbeliség természetesen a dramaturg beállítottságú diákoknak kedvez, ám a dráma érettségi éppen azért áll három részből, hogy a továbbiakban a szóbeli és a gyakorlati készségek is megfelelő teret kapjanak. Az egyetemi felvételi elvárásokhoz pedig az vihetne közelebb, ha sikerülne visszaállítani drámából is az emelt szintű érettségit.

Forrás: Eduline