Hirdetés

Immanuel Kant és A tiszta ész kritikája

4 perc olvasás
Immanuel Kant és A tiszta ész kritikája

Immanuel Kant

  • 1724-1804
  • skót származású
  • apja nyergesmester
  • Königsbergben tevékenykedett

A tiszta ész kritikája

  • 1781, második kiadás: 1787
  • a metafizikai gondolkodásmód radikális megváltoztatását eredményezte a mű
  • a mű felépítése:
    • előszók és bevezetés
    • a tiszta ész elemeinek tana
    • a tiszta ész módszerének tana (kb. ötöde az elemek tanának: alig 100 oldal)
  • tiszta ész: az ész ítélőszéke, cél, hogy az ész újra vágjon bele önmaga megismerésébe
  • alaptétel: a tárgyaknak kell az ismereteinkhez alkalmazkodniuk
    • ok: az értelem szabálya benne van az emberben, még mielőtt a tárgyak adva volnának
  • Kant szerint metafizikai fordulat kell (pl. matematika: Thales; Kopernikusz: heliocentrikus világkép)
  • minden tudás tapasztalattal kezdődik, de nem minden tudás ered tapasztalatból
    • tehát –tal de nem –ból
    • kivétel: a priori ismeretek
  • a megismerés két módja:
    • a priori (tapasztalat előtti, minden tapasztalattól független)
      • ismertetőjelei:
        • szükségszerűség (vagy ő maga szükségszerű, vagy azok a tételek, melyekből levezetjük)
        • szigorú általánosság
      • ezen belül van tiszta a priori ismeret
        • semmilyen empirikus nem keveredik hozzá
        • pl. minden változásnak oka van: a priori, de nem tiszta, mivel a változás fogalma tapasztalatból merített
    • a posterioi (tapasztalat utáni, empirikus)
  • a tárgyaknak kétféleképp vehető jelentése:
    • jelenség
    • magánvaló
  • a tárgy megismeréséhez szükséges, hogy valóságát a tapasztalat által, vagy a priori ész által bizonyítsuk
  • az ítéletek két csoportja a logikai alany és állítmány viszonya szerint:
    • analitikus
      • B hozzátartozik A-hoz, az A fogalomban látensen benne van a B
      • magyarázó ítélet, pl. minden test kiterjedt
      • minden ilyen ítélet a priori
    • szintetikus
      • B egészen kívül van A fogalmon, de kapcsolatban van vele
      • gyarapító ítélet, pl. minden test súlyos
      • majdnem minden ilyen ítélet tapasztalati
      • Szintetikus a priori ítélet:
        • a matematika és a természettudomány is tartalmaz ilyeneket
        • a tiszta ész feladata (pl. a matematikai ítéletek: 7+5=12)
        • „Minden matematikai ítélet szintetikus.”
        • 7+5=összeg, de a két szám fogalmának egyesítésében nincs benne a 12  empirikus úton érhető csak el (pl. ujjainkkal)
  • a transzcendentális filozófia a tiszta ész valamennyi elvének rendszere
  • A tiszta ész feladata ez a kérdés: Hogyan lehetségesek szintetikus a priori ítéletek?
  • ezt sok lépcsőn át ezzé alakítja: Hogyan lehetséges metafizika mint tudomány?
  • Egy hazai reakció: 1801-ben jelent meg Debrecenben a Kánt szerént való filosófiának rostál-gatása levelekbenn.
    • E vitairatból olvashatók ki az új ortodoxia nézetei.
    • A kanti filozófia volt talán a legveszélyesebb az egyházak számára.
      • Ok: egyáltalán nem buzdít ugyan hitetlenségre, de közvetetten szemben áll a dogmatikus teológiai gondolkodással (pl. a transzcendentális eszmék szerkezetére vonatkozó fejtegetések).
  • Antinómiatan
    • antinómia: egymásnak ellentmondó kijelentések, amelyek igazsága és hamissága mellett egyforma érvénnyel érvelhetünk
    • nem oldhatók meg a tiszta ész bizonyossága által
    • pl. a világ véges vagy végtelen volta, szabadság-szükségszerűség, Isten léte vagy nemléte, a lélek halhatatlansága vagy múlandósága
    • Isten az ész a priori ideája, nem ismerhető meg a tiszta ész világánál
      • létezését sem igazolni, sem cáfolni nem lehet
    • Isten az erkölcsi (gyakorlati) ész posztulátuma
    • az értelem számára az intelligíbilis világ objektumai hozzáférhetetlenek (pl. halhatatlanság, szabadság, Isten)

Iratkozz fel hírlevelünkre

Értesülj elsőnek a legújabb minőségi tételekről, jegyzetekről és az oldal új funkcióiról!

Sikeres feliratkozás

Valami hiba történt!